היסטוריה עם יובל מלחי

פרק 243: יהודים עושים מהפכות

מהפכת 1848 באוסטריה

לפני כמאתיים שנה החלו להתרחש מהפכות רבות על אירופה. כמעט בכל המהפכות הללו היו מעורבים יהודים.

מדוע הפכו כל כך הרבה יהודים למהפכנים בכמה מאות השנים האחרונות? האם זה בגנים שלנו?

בהרצאה תשמעו גם על האנטישמיות החדשה שהחלה בתקופת הנאורות של אירופה.איך זה קרה?

בסוף ההרצאה נדבר קצת על ההווה, האם יהודים מעורבים במהפכות כיום, וממה עלינו להיזהר בשנים הקרובות.

פרק שמאגד בתוכו 2000 שנות היסטוריה.

הפרק הוא למעשה הרצאה שהעברתי לאחרונה בנווה שכטר

נווה שכטר הממוקם בפינת הרחובות דרך יפו ואהרון שלוש, בדרום תל אביב, הוא בית לתרבות, יהדות ואומנות. בתוך מבנה יפיפיה שעבר שימור, מהתקופה הטמפלרית בשכונת נווה צדק, נמצאים בית קפה גלרית אומנות, אולם הרצאות ומופעים, בית כנסת (בו מתפללת הקהילה המסורתית נווה צדק) ובית מדרש. במקום מתקיימים קורסים מגוונים, הרצאות, מופעי מוזיקה ואני ממליץ לכם לבקר באתר שלהם או בדף הפייסבוק כדי ללמוד על האירועים הקרובים.

בחודש פברואר תתקיים הרצאה של סביון ליברכט, הצגה הומוריסטית והיסטורית בשם קפה לורנץ, לימודים שבועיים על מורה הנבוכים של הרמב"ם, קריאת מגילת אסתר ונשף פורים יחיד ומיוחד עוד. בקרו באתר שלהם. אני ממש התלהבתי מהמקום.

מוזיקה

Robert Russel – Ultima

התשובה נישאת ברוח (בוב דילן) – חבורת טוב לאהוב (תרגום – דן אלמגור)

 

 

4 תגובות

  1. שלום יובל. שמעתי את ההרצאה המרתקת על מהפכנים יהודים.
    רציתי להצביע לך על אי אלו אי דיוקים, שמציירים בפני השומע תמונה שונה מהמציאות ההיסטורית והדתית.
    אני חושב שרובם נובעים ממה שציינת בתחילת דבריך בנוגע לגורג וושינגטון- נסיון לפרש את ההיסטוריה מנקודת מבט שלנו, שהוא כמובן שגיאה מחקרית.
    קשה להגדיר את הרמב"ם כמהפכן בתחום הפילוסופי ובתחום הרפואי. ביהדות ספרד שלפניו חכמים רבים עסקו ב'תיווך' בין פילוסופיה ליהדות. החל מפילון האלכסנדרוני, יצחק הישראלי, רס"ג, רבי בחיי בן פקודה, רבי אברהם אבן עזרא, רבי שלמה אבן גבירול ורבי יהודה הלוי. רובם, כולל הרמב"ם עצמו, עסקו בעיקר בהגנה אפולוגטית על היהדות מפני הלכי מחשבה אריסטוטליים ואחרים ששלטו אז, כך שקשה לראות במה שהוא עשה מהפכה. הוא המשיך ופיתח גל שהחל לפניי של הגנה על האמונה היהודית. אמנם, בזכות חכמתו ועוד סיבות, הוא הרחיב שיטה זו מאד ופרסמה, ולכן זכה לתהילת עולם.
    גם בתחום הרפואי, הרמב"ם בסך הכל המשיך ופיתח את הרפואה הערבית שנחשבה אז למתקדמת. ובניגוד למה שציירת, היום יש המאמינים ברפואת הרמב"ם אך הם השוליים שבשוליים.
    אגב, הרמב"ם לא חיבר שום חיבור על משגל. בכל חיבוריו מוזכר המשגל, כמו שמוזכר בתנ"ך, במדרש, במשנה ובתלמוד. אין כאן חידוש ואין כאן מבוכה (בכלל, מבוכה במובן הזה כוונתה בלבול ותהייה יותר מאשר מבוכה במובן שאנו רגילים. זה נשמע הרבה פחות מודרני ומרשים 'מורה המבולבלים'). יתרה מזאת. בטח תופתע לשמוע, שהרמב"ם מסביר שהעברית מכונה 'לשון הקודש' לא משום שבה נכתבה התורה אלא דווקא משום שאין בה מילים מקוריות לתיאור איברי המין ומעשה המין, וכל התיאורים בעברית הם מושאלים (למשל: לשכב, לדעת, ביאה וכד'). זה בדיוק ההפך ממה שניסית להציג כאן.
    אם כבר הרמב"ם עורר מהפכה זה היה דוקא בתחום ההלכתי. הרמב"ם היה הראשון, מאז חתימת המשנה בידי ר' יהודה הנשיא, שערך ספר הלכתי אקלקטי לפי נושאים, ולא בסדר המקרא או התלמוד. יתרה מזאת, הוא גם לא הסביר מהם המקורות לכל הלכה והלכה וכיצד הסיק אותה. שני דברים אלו היו חדשניים ועוררו עליו את חמתו של אחד מגדולי חכמי דורו, רבי אברהם בן דוד מפושקייר ( הראב"ד השלישי) ובהמשך ביתר שאת את חמתו של רבי יונה גירונדי. שריפת ספרי הרמב"ם התרחשה בגלל חיבורו ההלכתי דווקא, וקשורה בהתנגדותו של רבי יונה גירונדי. מתנגדיו בתחום הפילוסופי כיבדו אותו ולא העיזו לעשות כך, ואפילו החריפים שבהם כרבי שם טוב בן שם טוב הראשון, רבי מאיר אבולעפיה ורבי שלמה בן אדרת. כמובן שבראייה היסטורית הרמב"ם ניצח. לא רק שספרו ההלכתי מהווה עד היום בסיס לכל דיון הלכתי, גם מימיו והלאה רוב החיבורים ההלכתיים צעדו בדרך זו, ובראשם הטור והשולחן ערוך.

    אני חושב שיש כאן ניסיון לצייר את הרמב"ם בצבעים מודרניים שינעמו באוזני השומע המודרני בן זמננו. לצערי, זו החטאה לאמת ההיסטורית.

    1. אריאל תודה על התשובה המפורטת. התכוונתי כל השבוע להתייחס אליה אך לצערי בגלל אילוצי זמן אגיע לזה בשבוע הבא. תודה, יובל

  2. עוד לפני ז'בוטינסקי , חזה הרב קוק את מה שהולך להתרחש. בדרשה שנשא בראש השנה 1933, התריע שאם לא יעלו היהודים לארץ ישראל מרצונם, הם יעלו מאימת שליטים שממיטים עליהם אסונות, ומציין את היטלר ופטליורה.

  3. נו זה ידוע שהיהודים הם חתרנים בלתי נלאים , אבות השמאל העולמיים וראשי תנועות השחרור להומואים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות