פרק 127: ההיסטוריה של "הדיבוק" (פודקאסט היסטוריה)

סיפורה הבלתי-יאמן של ארונית הדיבוק מארה"ב, השיגעון אצל היוונים, כשפים ולחשים מבבל, שדים בתלמוד, קבלה, גלגול נשמות blog_dibbukbox012ביהדות, הרמב"ם וסלידתו ממעשי כשפים וקמעות, צפת, האר"י הקדוש, גלגול נשמות אצל ספרדים ואשכנזים וההצגה שהועמדה למשפט.

מוזיקה

  • מאיר אריאל – מה חדש במדע
  • Happy Boy – Kevin Macleod
  • Blue Sizzle – Kevin Macleod

 

11634006

לכידה

143285-325x225-Back-of-Box-Shema

kevin-mannis1

Check Also

פרק 340 – לילה מטורף במוזיאון(המדע בירושלים) – מאחורי תערוכת "השאלות של לאונרדו"

הפרק שלפניכם, הוא הקלטה חיה וחלק אחד מתוך סדרת אירועי הערב המארחת את יובל מלחי …

6 comments

  1. אני לא יודעת אם אני מאמינה בדיבוק, אבל לפחות לפי מה שסיפרת, השאלה חזקה יותר מהתשובה. שיער מלבין תוך לילה בגלל לחץ ממבחנים? לא ממש נפוץ. תבדוק אצל סטודנטים מהטכניון 😉
    אני מניחה שיש הסברים סבירים יותר… אולי מה שהוא ידע על התיבה גרם לו בתת מודע לפתח את התסמינים האלה?

    • נכון גם אני לא הבנתי גם לאחר שקראתי את ספרך החדש "הסיפורים הטובים בהיסטוריה".

  2. שלום.
    שמי חוקרת דיבוקים. כי זה מה שאני עושה מהתשנט. כתוב בויקיפדיה חוקרת דיבוקים ותקרא אודותי. שמעתי את פרק 127 שזה גימטריה של המלה… הדיבוק. אם הנושא באמת מענין אותך אני יכולה לעזור לך. לי יש חומר רב בנושא. יש לי הרצאה בנושא. האם תוכל לסדר לי למסור אותה. אודה מאוד אם תחזור אלי לניד 0505824106 כי עד שאני מגיעה לדואל יקח זמן. בתודה מראש.

  3. שלום יובל.
    ראשית ועיקר לכל תודה רבה על פודקאסט מעניין ומרחיב דעת שכיף להאזין לו. בכל ריצה אני שומע פרק כבר במשך כמעט שנתיים והנה הגעתי עד הלום והחלטתי להגיב ולהודות.
    אבל שנית הערה. בכל הנוגע להיסטוריה דבריך נכוחים, מרחיבים, מעמיקים וסמוכים על מקורות. והכי חשוב: הם הוגנים בהצגת הגורמים השונים ומניעיהם.
    לא כך בנוגע לנושאים שונים הנוגעים ליהדות בהיבטיה הדתיים. בפרקים רבים הנגיעה שלך בדבר -שמצד עצמה היא רצויה ומבורכת – גורמת לחוסר הוגנות ולפעמים לזלזול של ממש בענין שבו אתה עוסק, מה שפוגם לא רק בהנאה של מאזינים מסורתיים יותר, אלא באמינות של דבריך ביחס לענין שתמיד עמוק יותר ממה שאתה מציג.
    כך היה בהערותיך על יהדות ספרד בת זמננו שאינה כמו יהדות ספרד של תןר הזהב שאותה הצגת כאילו היא סניף של מרצ מה שלא ממש קרוב לאמת. וכך גם בפרק הזה שבו הצגת את המסורת הקבלית בדבר הדיבור כסוג של אמונה תפילה שלא ניתן של דבר אינה אלא תופעה פסיכולוגית שהמדע יודע להסביר ורק הדתיים החשוכים של ברב בצרי ממשיכים להאמין בה בעוד הוא מגלגל דולרים על חשבונם. זה לא רציני.
    ראשית, מי אמא לך שהפרשנות הפרוידיאנית עדיפה על זו הקבלית? האם פגשת פעם בתת מודע? גם הוא רוח רפאים פשוט מודרנית וכביכול מדעית אבל אינה שונה משדים קבליים מבחינת אמינותה.
    שנית, הספקנות חשובה עד שהיא מביאה בעצמה לניתוק מהמציאות שסה יש אלפי מאמינים מדתות שונות שמחזיקים במסורת שאולי לא מתאימה לך אבל ראוי להתייחס אליה יותר ברצינות מאשר לומר שעם במצוקה ממציא מיסטיקה ובנאדם במצוקה חוטף לו דיבוק. הפסיכולוגיה היא הסבר ברובד אחד. אבל יש עוד. גם אם ההסבר הדתי עצמו לא מספיק, יש מחקר קבלה כנף שיותר רציני ממה שאתה מביא.
    ושלישית, הכי קל להדביק לרמבם את השקפותיך הנאורות. הוא אכן היה רציונליסט אבל ממש לא מודרני. הפתיחות שלו היא לא חסרת השורש של המודרני ואם תחפש את דבריו על הקראים תראה שהוא לא גדה פתוח וכשצריך הוא גם קנאי. הוא נתח בהרבה דברים כמו בשלילת כשמות האל אבל הפסיד בכל הנוגע להתמודדות עם החיים עצמם ששם ההסברים הרציונליים אינם מספיקים ושם פרחה הקבלה – לפניו וגם אחריו. וגם הוא עצמו הרי האמין בקב״ה בתפילה והפרקטיקות שאינן בדיוק נאורות. הוא אכן היה נאור. אבל גם ר חיים ויואל וגם הרב קוק. גם אם זה לא מסתדר עם הנאורות המודרנית ששמה כצמה כשופטת למה אמת ומה טוב.
    אם תרצה אשמח לקרוא חומרים שלך לפני פרסומם כדי ללטש דברים הנוגעים ביהדות.

    • דרך אגב. הרמבם כתב נגד שירי היין שאותם שבחת בדבריך על ריה״ל ואחרים. אם רציונליזם אז עד הסוף. ואל תשכח שבמחיר הרציונל מאבדים לא מעט מתחומים אנושיים אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *