פרק 102: חיל האוויר הישראלי – השנים הראשונות – חלק 1
שיחה עם זיו מורנו, מומחה לתעופה ולחיל האוויר הישראלי. שוחחנו על ראשית דרכו של חיל האוויר דרך סיפורים מרתקים על המטוסים, הטייסים והמבצעים הראשונים.
הטייסת הישראלית הראשונה, מטוסי סילון מול מטוסי בוכנה, איזה מטוס דמה למאהבת צרפתייה, מי היה "יק המנותק", מדוע התעוור יואש צידון באמצע מבצע חשוב, מה קרה למטוס הצילום הבריטי, כיצד חתכו כבלי תקשורת מצריים, מה לדעת זיו מייחד את טייסי חיל האוויר הישראלי ועוד סיפורים רבים.
האזנה נעימה!
מוזיקה
רוני פרי – Space Oddity
שיר היונה – נתנאלה ומתי כספי
Exciting Trailer – Kevin Macleod
מוסטנג שנות ה-50מוסקיטו – שנות ה-50עזר וייצמן בשנת 1948מטאור – מטוס הסילון הראשון של חה"אספיטפייר – משנות ה-40 ואילךאורגאן – שנות ה-50ווטור – שנות ה-50
המסרשמדיט הראשונים היו מסוג איוה s-109 כאשר הוחלף בהם המנוע למנוע חלש יותר והמקלעים ירו מתוך גוף המטוס ולא מהכנפיים בעזרת מערכת סיכרון שלא תמיד עבדה וקצרה את המדחף
כמה הערות לפרק: המסרשמידט אכן היה תוצרת צ'כיה, ונקרא (רשמית) אוויה S-199. זה היה גלגול של המסרשמידט 109 הגרמני הידוע של מלחמת העולם השנייה, אבל עם מנוע חלש יותר וכבד יותר, דבר ששיבש את שיווי המשקל של המטוס. הצ'כיןם גם החליפו את המדחף לכזה שהפך את השליטה במטוס ליותר קשה (לדוגמה – התהפכויות בהמראה היו יחסית נפוצות)
מטוסי המטאור הגיעו לארץ ב-1953, וההפלה הראשונה שלהם הייתה ב-1955. הטייס המפיל היה אהרון יואלי (ולא יאלו שביט, למרות שהוא גם טייס בעל נקודות זכות רבות). עוד אפשר לקרוא כאן – http://www.iaf.org.il/2540-30010-he/IAF.aspx
אכן אהרון יואלי היה המפיל של שני מטוסי ה- Vempire המצריים ב- 1955. תודה על תיקון הטעות
נהנתי להקשיב.
היה ראוי לתת הסבר נכון יותר על סילון מול בוכנה. הרי יש גם מנוע סילון שמניע מדחף 🙂
צריך להבדיל (ואני נותן הסבר של הדיוט) בין צורת העבודה של המנוע לצורה שבה מועבר הכח ומונע המטוס.
מדחף מסתובב ובצורה דומה לכנף מושך את המטוס קדימה, המדחף מחובר למנוע שיכול להיות מנוע בוכנה (טורי בדומה למכונית או כוכבי) או סילוני.
הנעה סילונית פולטת גזים אחורה והתנע הנגדי דוחף את המטוס קדימה.
בספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האוויר יש אוסף מכובד של ספרים דיגיטאליים, חינמיים שמרחיבים על מה שסופר כאן: http://www.fisherlibrary.org.il/
הוא לא ממש צודק בנוגע למסרשמידט הוא היה בעצם אוויה S 199 וזה היה חיקוי עלוב למסרשמידט 109 ועשו מזה סלט :
לקחו גוף של ה109,מנוע של מפציץ מסוג שטוקה שהיה הרבה יותר חלש עם מדחפים של היינקל וחוץ מזה שהיה מטוס קשה ללמידה והיה לו סיכוי גדול להתהפך בבנקאות ונחיתות המדחף לא היה מתואם אם המערכת ירי
חיל האוויר בשנים הראשונות
1948 עד 1956
לאחר מכן (לא שנים ראשונות) עשור משמעותי נוסף עד 1967 בפיקודו של עזר וייצמן
ממליץ להסיר תמונות של מיראז' ובוודאי של פאנטום בהקשר הזה
9 תגובות
המסרשמדיט הראשונים היו מסוג איוה s-109 כאשר הוחלף בהם המנוע למנוע חלש יותר והמקלעים ירו מתוך גוף המטוס ולא מהכנפיים בעזרת מערכת סיכרון שלא תמיד עבדה וקצרה את המדחף
תזכורת יפה מן העבר
זה לא "מייסטר" אלא מיסטר, במלרע, הגייה צרפתית, כמו מקור המטוס.
כמה הערות לפרק: המסרשמידט אכן היה תוצרת צ'כיה, ונקרא (רשמית) אוויה S-199. זה היה גלגול של המסרשמידט 109 הגרמני הידוע של מלחמת העולם השנייה, אבל עם מנוע חלש יותר וכבד יותר, דבר ששיבש את שיווי המשקל של המטוס. הצ'כיןם גם החליפו את המדחף לכזה שהפך את השליטה במטוס ליותר קשה (לדוגמה – התהפכויות בהמראה היו יחסית נפוצות)
מטוסי המטאור הגיעו לארץ ב-1953, וההפלה הראשונה שלהם הייתה ב-1955. הטייס המפיל היה אהרון יואלי (ולא יאלו שביט, למרות שהוא גם טייס בעל נקודות זכות רבות). עוד אפשר לקרוא כאן – http://www.iaf.org.il/2540-30010-he/IAF.aspx
דוד שלום,
אכן אהרון יואלי היה המפיל של שני מטוסי ה- Vempire המצריים ב- 1955. תודה על תיקון הטעות
נהנתי להקשיב.
היה ראוי לתת הסבר נכון יותר על סילון מול בוכנה. הרי יש גם מנוע סילון שמניע מדחף 🙂
צריך להבדיל (ואני נותן הסבר של הדיוט) בין צורת העבודה של המנוע לצורה שבה מועבר הכח ומונע המטוס.
מדחף מסתובב ובצורה דומה לכנף מושך את המטוס קדימה, המדחף מחובר למנוע שיכול להיות מנוע בוכנה (טורי בדומה למכונית או כוכבי) או סילוני.
הנעה סילונית פולטת גזים אחורה והתנע הנגדי דוחף את המטוס קדימה.
בספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האוויר יש אוסף מכובד של ספרים דיגיטאליים, חינמיים שמרחיבים על מה שסופר כאן: http://www.fisherlibrary.org.il/
הוא לא ממש צודק בנוגע למסרשמידט הוא היה בעצם אוויה S 199 וזה היה חיקוי עלוב למסרשמידט 109 ועשו מזה סלט :
לקחו גוף של ה109,מנוע של מפציץ מסוג שטוקה שהיה הרבה יותר חלש עם מדחפים של היינקל וחוץ מזה שהיה מטוס קשה ללמידה והיה לו סיכוי גדול להתהפך בבנקאות ונחיתות המדחף לא היה מתואם אם המערכת ירי
מזיכרוני הרחוק {הייתי בקרס 17} היירוט של הוומפייר ע"י מטאור היה לא יואלי אלה טייס מקורס 16. אנני זוכר את שמו אולי קישון שהיה טייס מטאור.
חיל האוויר בשנים הראשונות
1948 עד 1956
לאחר מכן (לא שנים ראשונות) עשור משמעותי נוסף עד 1967 בפיקודו של עזר וייצמן
ממליץ להסיר תמונות של מיראז' ובוודאי של פאנטום בהקשר הזה