היסטוריה עם יובל מלחי

פרק 93- חג פורים

על מקורותיו של החג, מדוע הוא נחגג בשני תאריכים שונים, מה אמר הרמב"ם על פורים, מגילת אסתר, מנהג התחפושות, מה שרפו רבנים, מנהגים יהודים לפורים מכל רחבי העולם, מאכלים לפורים, אזני המן ובקבוק קונייאק אחד פתוח…

מוזיקה

  • Light in Babylon – שאי עינייך וראי
  • https://soundcloud.com/yemenite-jews-music/yemenite-jews-diwan-purim
  • https://www.youtube.com/watch?v=aUtgwPCyQrk
  • https://www.youtube.com/watch?v=5sYUWLDTNJE
  • https://soundcloud.com/maquinasonidomedieval/rocky-theme-regrooved-by-lmsm
  • The Maccabeats – Purim Song
  • יהודה דים – ויהי בימי אחשורוש
  •  Susannah Perlman – Nice Jewish Girls Gone Bad – The Hamantashen Song
  • https://www.youtube.com/watch?v=kHRiC0l5K5g

 

המן ואחשוורוש במשתה של אסתר. רמברנדט 1660

 

המן. מאוריצי (משה) גוֹטליבּ . אמן יהודי פולני. נפטר בגיל 23. יותר מ-300 ציורים שלו שרדו, לא כולם הושלמו.

 

המלכה אסתר, אדווין לונג, 1878
המלכה אסתר, אדווין לונג, 1878

 

אסתר לפני אחשוורוש, פומפאו בטוני 1738-40
אסתר לפני אחשוורוש, פומפאו בטוני 1738-40

 

ציורים נוספים של מגילת אסתר

7 תגובות

  1. את השאלות שלך על מגילת אסתר כבר העלו הפרשנים במשך הדורות והשיבו עליהן תשובות שונות.
    רק לדוגמה, לא בטוח שמרדכי הוא זה שהוגלה. ייתכן שהפסוק מתכוון לאחד מאבותיו.

  2. מצטער לומר, אך להגיע למסקנה כזו דרמטית, עליך להביא הוכחות חותכות, ולא הסתברותיות. עצם העובדה כי לדבריך יכול יהיה להיות מוכח אחרת, מפריך את ההפרכה, לנו יש מסורת ברורה, ואילו לדבריך עדיין לא זיהו את אותו אחשורוש. באמת מצחיק, נו אז תצחק שוב.
    חג הפורים לא נשמר בקרב עדה או משפחה אחת, הוא חג של עם שלם, שהתחיל אותו לפי המסורת מהתחלה, זאת אומרת שהיתה איזו סיבה שהתחילה את החגיגה. תתאר לך שבעוד כמה שנים יערער מישהו על יום העצמאות, בשביל ישראלי זה יהיה מגוחך, כולנו גדלנו על זה.
    גם לדבריך בספר חשמונאים הוא מופיע כחג ידוע, ספר חשמונאים נכתב כמאתיים שנה לאחר מכן, זה זמן קרוב מאוד כדי שמישהו ימציא להם סיפור על מאורעות שבסך הכל עברו דורות ספורים מאז.
    בתרגום השבעים – לא בדקתי, אך אם תרגמו את מגילת אסתר, הרי זו הוכחה חותכת לאותנטיות שלה, תרגום השבעים היתה כמה עשרות שנים לאחר המקרה של המגילה, אז ידעו בדיוק אם היה אחשורוש, ומיהו מרדכי.
    בקשר למרדכי – שמו מופיע גם בספרי עזרא ונחמיה כאחד מגדולי העם, כך שאין זה שם לקוח מאיזה מיתולוגיה פרסית.
    בקשר לשם השם במגילה, כבר הובאו פירושים רבים על כך, ואם אתה רוצה, אוכל להאריך בזה.
    בקשר לגילו של מרדכי, טעית. גלות יכניה היתה כשבעים שנה קודם לכן, אחשורוש מלך לפני בנית בית השני, כך שעדיין לא עברו שבעים שנה מהחורבן (עברו כששים שנה), וגלות יכניה היתה אחד עשרה שנה קודם לכן, כך שאם הוגלה עם הוריו כילד קטן, יכול היה להיות כעת פחות מגיל שמונים, זקן, אך לא נורא.
    משאול ואגג עד המגילה לא עברו שמונה מאות שנה אלא כחמש מאות שנה.
    המגילה איננה ספר שנמצא בארכיון, אלא יש לה הלכות ברורות של כתיבה ונעתקה אחת מהשניה, כך שלא מסתבר שיום אחד החליט מאן דהו שכל היהודים פתאום יתחילו להאמין שהיה איזה סיבה למסיבה, ויתחילו לכתוב מגילות, הללו הם מועתקים דור מדור. בקיצור לא כך פורכים היסטוריה, חחחחחחה.

    1. כששיכורים אפשר גם להכחיש ניסיון שואה…
      הפרק הזה בעצם אומר שהיהודים הם עם של שקרנים שרימו את ילדיהם במשך דורות. אם הוא היה עושה פודקאסט עוד 500 שנה הוא היה אומר שלא הייתה שואה בכלל. כי החוקרים טוענים שכל התמונות מפוברקות וסרטי הווידאו הומצאו בהוליווד שנשלטה ע"י יהודים, וכן כל מסמכי התיעוד הם זיוף. ואיך ייתכן שיהודים שרדו את השואה אם הם מעטים וחלושים? אבות אבותיך היו בשואה? זו רק אגדה.

  3. מספר הערות לשלום!

    המחקר המודרני בחלקו אינו מקבל את זמן תרגום השבעים שמקובל גם בחז"ל לתקופת תלמי השני, אלא מתארכו לאח"כ.

    הטענה שלך כי בין החורבן לסיפור המגילה עברו כשישים שנה, היא לפי התארוך החזל"י שמנוגד לתארוך ההיסטורי המקובל.

    אכן, לחלק מהשאלות הובאו תירוצים בחז"ל, אך אילו בבחינת תירוצים לא מספיקים (לדוגמה, למה שכותב המגילה יכתוב רק חלק מאבותיו הקדומים של מרדכי, תוך דילוג אחרים)

    1. כמו שכבר כתבו העובדה שסיפור המגילה מוזכר בספר חשמונאים וכן העובדה ההיסטורית הברורה שהחג היה נהוג בזמן בית שני (מצאנו התייחסות ברורה לחג על ידי תנאים שחיו למעלה ממאה שנה לפני החורבן) מוכיחה את קיומם של מרדכי ואחשוורוש. ובפרט שמרדכי מוזכר כאחד מאנשי כנסת הגדולה ומיוחסים לו דברים נוספים כגון מינוי אחראי בראשית בית המקדש השני (שזה אמנם בגיל מבוגר מאוד סביב ה90 זקן אך גיל אפשרי)
      הסיבה שלא הוזכרו כל אבותיו ברורה. המגילה לא באה לספר בן מי הוא אלא לייחס אותו למשפחות החשובות בעם ישראל ולכן כתבו את השמות המוכרים שמעי – מבית שאול ומחכמי הסנהדרין שבימי דוד וקיש אבי המלך הראשון שאול. (ובאמת מזה שלא מוזכר שאול מסתבר לומר שלא היה מרדכי מצאצאיו אלא בן לאחד מאחיו).

  4. רק הערה קטנה, הסיבה שחוגגים יומיים במקום מסוים היא בגלל ששיש ספק כלשהו לגבי חומה מימי יהושע בן נון במקום. איפה שהיה חומה בודאות קוראים בשושן פורים בלי קשר למצב היום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות